Wednesday 12 October 2011

arggghhh....MARAHNYEEE!!!!



dlm seminggu ni ade beberapa perkara yg sgt menguji kesabaran sy...dan sy akui sy ni seorg yg agak kurang sabar n 'kepala angin' sikit..kdg2 benda kecik pun sy bleh melenting xtentu pasal...encik bf pun dh byk kali suruh sy berubah...sy pun xtau knapa tp mmg itulah diri sy...jauh di sudut hati ni mmg teringin sgt2 nk buang tabiat yg 'kepala angin' tu...tp mmg ssh nk buang...tp sy cube jugak la kurangkan sikit marah tu...ingt best ke marah tu...xbest lgsung pun tau...buat tambah penyakit hati je...nasib baik la encik bf tu org yg sgt2 penyabar...dia pun suruh sy byk bace buku2 motivasi...sbb marah ni sifatnye negatif...bila bace buku2 motivasi dpt la kurangkan sikit aura negatif tu...so secara xlangsung berkurangla marah tu sbb kita akan berfikiran positif...dan sy akui benda tu agak bkesan la...sy ade buat research sikit ttg sifat marah ni...jom bace...=)

Menurut Imam Al-Ghazali, sikap marah ialah nyalaan api bersumber daripada api Allah yang menyala dan menjulang tinggi sampai naik ke hati. Maka terpulang kepada seseorang untuk cepat marah, marah keterlaluan (marah tidak bertempat), marah pertengahan (mampu mengawal marahnya) atau tidak tahu marah.

Marah yang sederhana adalah marah terpuji, manakala tidak tahu marah adalah terkeji dan marah keterlaluan adalah termasuk dalam marah terkeji yang dilarang oleh Nabi SAW seperti sabdanya.

Menurut Imam Al-Ghazali, 10 punca menyebabkan sifat marah:
  • rasa bangga diri (sombong)
  • takjub kepada peribadi sendiril
  • suka bergurau senda yang ber lebihan dan melampaui batas 
  • suka bercakap perkara sia-sia
  • suka membuat fitnah
  • suka berbantah-bantah dalam sesuatu perkara
  • khianat
  • tamak kepada harta dan pangkat
  • tidak dapat mengendalikan nafsu dan emosi dengki dan irihati.

Apabila seseorang itu marah maka pergerakan fizikalnya akan turut berubah. Api kemarahan semakin memuncak menyebabkan percakapannya menjadi kuat, kata-kata tidak teratur, bahasanya lucah, kasar dan bersifat menghina.Orang yang marah akan merendah-rendahkan orang dimarah, muka dan matanya menjadi merah, badannya terketar-ketar, tangan dan kakinya menjadi ringan untuk memukul dan menghentam, akalnya pada waktu itu tidak digunakan secara betul, semua tindakan mengikut nafsu kemarahannya.

Marah adalah sebahagian daripada diri kita kerana marah tu adalah emosi kita. Emosi boleh dikawal. Caranya adalah dengan mengurangkan emosi asal kemudian menukarkannya dengan emosi lain.

Lawan marah adalah ketenangan. Untuk mengawal rasa marah, fokus kepada melatih diri untuk bertenang.

Marah sifatnya api. Api punya selalunya menjadi pembinasa sebab api memakan semua yang dibakar olehnya. Apa saja yang bersifat api pasti membakar, memusnah, termasuklah sikap marah.



Dalam usaha kita melakar kebahagiaan dan kejayaan hidup, sikap marah adalah satu cabaran besar yang patut kita tangani. Marah sifatnya menghancurkan. Tenang pula sifatnya membina, seiring dengan sifat air yang mencantumkan, menggabungkan.

so kpd sape2 yg jenis cpat marah tu (tmasuk diri sy sendiri)...try la kurangkan perasaan marah sebanyak yg mungkin...bila rasa nk marah je cepat2 fikir benda lain yg positif yg buat kita xjd nk marah...ataupun cari org paling rapat dgn kita utk kita luahkan rasa marah tu...tp jgn dgn dia sekali kita marah...hehe...nk cara yg paling bkesan? bila rasa marah je cepat2 amik wuduk n solat sunat...cmfirm hilang marah...=) sy sendiri tgh try nk kurangkan perangai 'kepala angin' ni...hope bjaya la...same2 la kita menjadi yg terbaik di mata-NYA dan juga di mata manusia...aminnn~

source:

No comments:

Post a Comment